What happened in MCB JoLab in 2020?

Published 06.08.2020
Get an overview of previous activities in MCB JoLab here

Oct 22, 2020: 
Slik dekker vi valget (NO)

Torsdag 22. Oktober inviterte Media City Bergen Journalism Lab til arrangementet «Slik dekker vi valget», med fokus på hvordan norske mediehus dekker det som omtales som det viktigste presidentvalget i USA noensinne. 

On Thursday October 22. Media City Bergen Journalism Lab invited Norwegian publishers and broadcasters to present how they were planning to cover the 2020 US election.



Oct 20, 2020:
James Ball, Who Controls The Internet – and how do we take it back? (EN) 

Hvorfor fortsetter internett å skape monopoler som Google, Apple, Amazon og Facebook? Hvordan kan vi endre dette på en måte slik at vi ikke avskaffer et monopol for at det bare skal dukke opp et annet? Dette var noen av spørsmålene James Ball satte sitt søkelys på i dette seminaret.

James Ball er Global editor of The Bureau of Investigative Journalism, hvor han har ansvar for internasjonale non-profit prosjekter. Han jobber også som frilansskribent og reporter, og er ukentlig spaltist for The New European. Tidligere var James korrespondent for BuzzFeed UK, og også redaktør for spesial-prosjekt ved The Guardian der han hadde en sentral rolle i dekningen av NSA-lekkasjene og Edward Snowden-saken som ble belønnet med en Pulitzer Prize, i tillegg til andre viktige prosjekter. James har  gitt ut flere bøker, inkludert "Post-Truth and "Bluffocracy". Hans neste bok, "The System: who owns the internet and how it owns us" gis ut av Bloomsbury i August 2020. 


Why does the internet keep creating monopolies like Google, Apple, Amazon and Facebook? How can we change that in a way where we don’t end up knocking one down for another one to appear in its place? These were some of the questions James Ball shed a light on during this seminar. 

James Ball is the global editor of The Bureau of Investigative Journalism, where he oversees the not-for-profit’s international reporting projects. He also works as a freelance writer and broadcaster, and is a weekly columnist for The New European. He was previously a special correspondent at BuzzFeed UK and special projects editor at The Guardian, where he played a key role in the Pulitzer Prize-winning coverage of the NSA leaks by Edward Snowden, as well as several other projects of huge significance. James is the author of multiple books, including "Post-Truth and "Bluffocracy". His next book, "The System: who owns the internet and how it owns us" is published by Bloomsbury in August 2020. 


 

Oct 16, 2020:
Alberto Cairo, How to make good choices when designing visualizations (EN)


I dette online seminaret ga Cairo tips for hvordan journalister kan visualisere data og ta gode valg underveis i designprosessen. Alberto Cairo er journalist og designer, og Knight Chair i Visual Journalism ved School of Communication of the University of Miami (UM). Han er også leder for visualiseringsprogrammene ved UM’s Center for Computational Science, og har også være leder i store publikasjoner i Spania og Brasil knyttet til grafikk/visualisering. 


In this online seminar Cairo gave us tips on how journalists can make data visualizations and how to make good choices in the process. Alberto Cairo is a journalist and designer, and the Knight Chair in Visual Journalism at the School of Communication of the University of Miami (UM). He is also the director of the visualization program at UM’s Center for Computational Science. He has been head of information graphics at media publications in Spain and Brazil.  



Oct 7, 2020:
Inspiration Journey, webinar with MediaMotorEurope (EN)


Hva er utfordringene, verktøyene og mulighetene når man skal håndtere fake news? Vi inviterte journalister og faktasjekkere fra TV, radio og mediehus til en diskusjon rundt hvordan de faktasjekker sine saker - og like viktig - hvilke verktøy de opplever de manger i sin verktøykasse. Dette digitale frokostmøtet rettet seg også mot startups og vekstselskaper i Europa som har mulige løsninger i kampen mot falske nyheter. 

EU-prosjektet MediaMotorEurope (MME) er et nytt mentorprogram under Startup Europe initiative (H2020) med målsetning om å hjelpe Europeiske selskaper med stort potensiale og løsninger basert på ny teknologi som kan brukes for å løse de store og viktigste utfordringene i medieindustrien. Her er Media City Bergen partner i et større europeisk økosystem sammen med ledende og sterke medie-/innovasjons hub-er i tillegg til investorer; VIS Mediekuben, VRT, Thermi, Athens Technology Center, Cluster Sofia Knowledge City, FastTrack, and F6S.  

What are the challenges, tools and opportunities when dealing with fake news? We invited journalists and compliance teams from TV, radio and the press to discuss how they are checking their stories – and just as importantly – what are the tools missing in their toolbox? The virtual breakfast seminar was also targeted at startups and scaleups across Europe with potential solutions that can help in the fight against fake news. 


The EU project MediaMotorEurope (MME) is a brand new mentoring program framed under the Startup Europe initiative (H2020), that aims to nurture high-potential European deep tech innovators to solve today's most prominent media industry challenges and support them in building the media solutions of tomorrow. In MME, Media City Bergen is part of a large ecosystem, powered by strong media and innovation hubs, as well as key players in the tech and investment scene: VIS Mediekuben, VRT, Thermi, Athens Technology Center, Cluster Sofia Knowledge City, FastTrack, and F6S.



Aug 19, 2020: 

Frokostmøte om redaksjonell innovasjon (NO)

Koronakrisen har vært krevende for mediehusene, men samtidig ser vi at innovasjonskraften i norske redaksjoner knapt har vært større enn nå. Møt noen av dem som har tatt nye løft i en svært krevende tid og som gjennom bruk av teknologi og nye fortellergrep har lansert helt nye tjenester og produkter - midt i krisen.

This breakfast meeting discussed innovation in the newsroom, and showcased some of the new services and products launched by key Norwegian publishers during the Covid 19 crisis.