Medieklyngen satte sitt preg på NAB

Published 24.04.2016
Den norske medieklyngen, med hovedsete i Bergen, satte sitt tydelige preg på NAB Show, verdens største medie- og teknologimesse i Las Vegas sist uke. "Andelen innovasjon som kommer ut av Bergen gjør at man forstår det er noe spesielt som skjer der". Det sa grunnlegger og president i Reality Check Systems, Andrew Heimbold.

Prisdryss, virtuelle show, ledere fra medieklyngen på scenen, og mye Bergens-buzz. Til tross for over 100.000 deltakere og nær 1800 utstillere har svært mange vi møter hørt om både Bergen og medieklyngen. Allerede før NAB-show startet ble Sixty tildelt The Broadcast Beat Award for Originality. Det var bare en forsmak. (se flere bilder fra NAB nederst i saken)

Vi møtte Heimbold (bildet t.h.) utenfor Vizrt sin enorme stand på NAB. Hans selskap, Reality Check Systems, fikk sitt gjennombrudd med lansering av NFL på kanalen CBS, og leverer nå blant annet løsninger og teknologi til Super Bowl. Han er godt kjent med både den norske medieklyngen, Bergen og ikke minst Media City Bergen™.

– Det er fantastisk å se all innovasjon som kommer ut av denne lille byen, sa Heimbold som med interesse har fulgt miljøet rundt TV 2, Vizt og flere av medieklyngens partnere i lang tid.
– Måten dere jobber på i medieklyngen er svært fornuftig. Her samles mennesker som vil skape noe nytt sammen. Det bringer stor verdi, ikke bare til de enkelte medlemmene i klyngen, men for bransjen som helhet fordi du får mange muligheter til å vokse i fremtiden. I den siste tiden har jeg også fulgt Media City Bergen™-prosjektet, og hvordan man tenker rundt det å konsolidere ressurser, samarbeide og samhandle. Det gir virkelig mening, understreket Heimbold.

CTO i TV 2, Håvard Myklebust, på scenen sammen med toppledere fra Fox, Discovery og Disney i debatten Follow the Money: Trends Driving Media Investment.


TV 2 på kartet
NAB Show i Las Vegas arrangeres årlig og samler industriledere fra hele verden for å se det siste nye innen broadcast, digitale medier, film, video, entertainment, telecom, grafikk, postproduksjon, virtual- og augmented reality og mye, mye mer. Det har etterhvert blitt en viktig arena for en rekke av medieklyngens selskap som blant annet kommer til NAB for å showcase sine helt nye produkter. I år er det også svært tydelig at den norske medieklyngen, med størstedelen av selskapene lokalisert i Bergen, setter sitt tydelige preg på det gigantiske arrangementet.

Under åpningsdagene på NAB finner vi innledende keynotes og debatter, der tunge aktører og store navn inntar scenen. I debatten om digital forretningsutvikling, moderert av Joe Zaller, President i Devoncroft Partners, deltar CTO i TV 2, Håvard Myklebust, sammen noen av topplederne i verdens største mediekonsern; Discovery, Fox og Disney.

Det er blant annet prosjektet Greenfield Playout (GPO) som har satt TV 2 på kartet i denne sammenhengen, et av de største teknologiprosjektene i kanalens historie, og som setter en helt ny standard for digital produktutvikling.
– Det er både spennende og morsomt å bli invitert til en slik seanse. For alle som jobber med dette prosjektet er det en anerkjennelse at det legges merke til i slike sammenhenger, forteller Myklebust. I sine bidrag fra scenen snakket han om hvordan TV 2 driver produktutvikling knyttet til nye tjenesteområder, og ikke minst om kanalens suksess rundt det å kommersialisere på digital utvikling ved å spinne ut nye produkter i egne selskaper.

Vizrt imponerer
Messeområdet på NAB er gigantisk, og strekker seg over hele 95.000 kvadratmeter fordelt på tre enorme haller. De største verdenslederne har flotte utstillinger over store flater. Standen til Vizrt er intet mindre enn imponerende. (se video nederst i saken for en tour gjennom Vizrt-standen). To etasjer høy, full med nye produkter og teknologi, samt et show som kjøres fortløpende gjennom dagen stødig gjennomført av Vizrt´s egen Chris Black. Her flokker folk seg sammen foran den gigantiske skjermen for å se alt fra fotballspillere og NASCAR-biler til presidentkandidater og valggrafikk spilles ut i det virtuelle studioet på måter man ikke ville tro var mulig. Den tradisjonelle greenscreen-en er byttet ut med en syv meter lang videovegg, der augmented reality grafikk skaper et helt nytt virtuelt studio.

https://www.facebook.com/vizrt/videos/1130871966963134/

I løpet av en dag kjører Vizrt en lang rekke show foran videoveggen, og utallige demoer fordelt på 24 ulike produkter og demostasjoner på den enorme standen, i tillegg til en egen ”Whats next”-stasjon i standens øverste etasje.
Svært gledelig – og høyst fortjent – vinner også Vizrt en av TVTechnology´s Best of Show Awards for sitt produkt Viz Story Dette er et verktøy som setter selve historien eller journalistikken i sentrum, og muliggjør rask publisering gjennom browser til feks ulike sosiale medier i tilpassede format. Lett å bruke, effektivt å publisere.

Robotene kommer
Sammen med Vizrt har også Electric Friends, medieklyngens egen kamerarobot, fått plass. CEO Anders Tomren sier seg godt fornøyd med oppmerksomheten roboten får blant de besøkende på messen.
– Det har absolutt vært bra besøk, og mange spennende mennesker å møte. God energi, masse folk og verkende bein - akkurat slik det skal være, ler han, før han kjører igang nye demonstrasjoner av robotarmen.

Mye oppmerksomhet til Vimond
Vimond sin stand er også imponerende. Med et nordisk, friskt design og utseende skiller den seg ut i messelandskapet og tiltrekker seg både skuelystne og de mer målrettede som skal sjekke ut det Vimond´erne har å by på.


Vimond representerer også etterhvert en etterspurt kompetanse for det øvrige programmet på messen. Vimonds egen utvikler, Nina Andersen, har i sin masteroppgave utviklet et konsept for å knytte sosialt innhold til OTT-innhold gjennom tidskoding. Med Vimond Connect kan du legge til den sosiale opplevelsen man normalt har når man ser lineær-TV, til online TV-titting. Dette fikk stor oppmerksomhet under NAB, og fra en av scenene i NAB´s south hall fikk Nina muligheten til å selv presentere det som nå er blitt en del av produktporteføljen til Vimond, til stor interesse fra tilhørerne.

Men Vimond hadde flere nyheter å by på. Vimond sitt ferskeste produkt, Vimond IO, ble også introdusert. Dette er en rask, skybasert video editor for journalister som jobber med broadcast og online media. Vimond IO er utformet for å gi brukere alle nødvendige redigeringsfunksjoner tilgjengelig i nettleseren for å kunne redigere nyhetene på en rask og elegant måte.

– Hektisk, men veldig morsomt
Travelt var det også for Wolftech som har sin stand i tilknytning til Vimond. Da NCE Media var innom var dagens lunch, en Snickersbar, akkurat fortært.

– Det er utrolig hektisk, men veldig morsomt, forteller Robert Strand, Chief Sales and Innovation Officer, løpende mellom møter med store, verdensledende TV-stasjoner og networks. Det er voksende interesse for Wolftech News, et sofistikert arbeidsflytverktøy med målsetning å frigjøre mer tid til det journalistiske arbeidet, og effektivisere all ressurshåndtering knyttet til å produsere en story. At Wolftech også representerer den etter hvert voksende medieklyngen i Bergen gir ekstra motivasjon i salgsarbeidet.
– Det helt tydelig at mediebyen Bergen har fått et rennommé her på messen, og at det er et kvalitetsstempel. ”Alle” har hørt om Bergen og mediemiljøet der. Det er jo faktisk ganske imponerende, og gir både inspirasjon og drakraft for oss videre, forteller Robert Strand.

Asiatene vender seg til Bergen
Vi treffer også Odd Gurvin, sales manager at Knowit Experience. Knowit var ikke på NAB for å showcase egne produkter, men derimot for å treffe en av sine kunder; iFlix, som tar mål av seg til å bli en av verdens største VOD-tilbydere. Knowit har utviklet løsningen på mobile plattformer. Vimond står for videoteknologien. I felleskap har Knowit og Vimond laget iFlix sitt markedstilbud. Asiatene reiser altså til lille Norge og Bergen når de skal lage en cutting edge VOD-løsning av internasjonalt format.
– I tillegg er vi her for å snakke med alle våre naboer, Wolftech, Wizrt, TV2, Vimond og Sixty. Man møter flere her borte på noen få dager enn hva vi klarer på seks måneder i Bergen, ler Gurvin.

Prisdryss til Sixty
Da CEO i Sixty, Kjetil Horneland, satte seg på flyet til Las Vegas, var det med en allerede tildelt pris fra The Broadcast Beat (Award for Originality) i bagasjen. I tillegg var Sixty på IABM Game Changer Awards shortlist som en av fire kandidater i kategorien «Delivery & Playout Systems», i godt selskap med store navn som Sony, ChyronHego, Verimatrix m.fl. Et par dager inn i messen kommer en ny overraskelse; Sixty har også vunnet en av TV Technology´s Best of Show Awards.


Produktet Ease Live har tatt den lille, men sterkt voksende, Bergens-bedriften til nye høyder. Ease Live er en svært innovativ løsning som gir seeren mulighet til å forme sin egen TV-opplevelse. Med Ease Live får man tilgang til et helt nytt univers når man ser TV-sendinger på iPad, Apple TV eller TV-boksen i stuen. I praksis vil seeren kunne ta på, og styre, all grafikken som foregår i løpet av en sending, og dermed ta større del i det man ser på.

Oppmerksomheter rundt Ease Live har vært overveldende og over all forventing, og årets NAB representerer utvilsomt et massivt høydepunkt for Sixty. Den før nevnte nominasjonen? Joda – også den prisen ble med Sixty hjem.
– Årets NAB kan ikke beskrives som noe annet enn utrolig vellykket for Sixty, sier CEO Kjetil Horneland.
– Vi mottok hele tre priser for vårt nye interaktive on air grafikkprodukt, Ease Live, som vi mener har et enormt potensiale. Vi hadde hele uken fullbooket med møter før vi i det hele tatt var kommet til Las Vegas. Vi var også svært imponert over standen til Vizrt som vi nylig har integrert produktet mot. Vimond sin stand har også blitt svært svært bra og er til inspirasjon når vi skal til IBC i høst med første stand fra Sixty, sier Horneland, som også fremhever det gode klyngesamarbeidet.
– Det er hyggelig at de større aktørene også er interessert i å ha med samarbeidspartnere på sine stands - sånt blir det godt samarbeid av.
Å vinne en rekke priser på verdens største TV-messe er selvsagt utrolig moro for Sixty, og enda mer moro er det at ordrene nå står i kø.
– Jeg ser for meg at det blir travelt fremover, så hvis noen ser etter jobb hører vi gjerne fra dem, avslutter en energisk Sixty-leder.

 

Prisene Sixty vant var:

  • IABM Game Changer Awards i kategorien Playout & Delivery Systems (80 bedrifter påmeldt, 9 vinnere),
  • Best of Show TV Technology 2016 (ca 50 av 1400 bedrifter på NAB får denne, og også Vizrt var en av disse)
  • Broadcast Beat Award for originality (anerkjent bransjemagasin i USA).

Lovordene på messen var mange og gode om Ease Live. Likevel kan det kanskje ikke sies bedre enn hva juryen i IABM sa:
"Ease Live provides a very practical way to enable broadcasters to merge traditional linear channels with interactive functions utilizing existing infrastructure. This will allow local broadcasters to enter this space with their current workflows. Brilliant – a true game changer".

Under finner du en samling bilder og inntrykk fra NAB:
 


 

CTO i TV 2, Håvard Myklebust, på scenen sammen med toppledere fra Fox, Discovery og Disney i debatten: Follow the Money: Trends Driving Media Investment.

CEO i Vimond, Helge Høibraaten.

CEO i Electric Friends, Anders Tomren

Alltid travelt rundt standen til Vizrt.

Chris Black regjerer gulvet foran horder av tilhørere.

Lys og nordisk. Standen til Vimond skiller seg ut.

Laila Leonida og Ketil Moland Olsen fra Vimond - alltid beredt!

Ingrid Agasøster (t.v.) og Anngun Dybsland under partnermøtet til Vizrt.

Stappfullt hus på Vizrt sitt partnermøte.

Prisvinneren Viz Story lanseres for første gang.

Nina Andersen fra Vimond forteller om Vimond Connect.

Mye besøk hos Arne Berven og Robert Strand fra Wolftech.

Odd Gurvin fra Knowit var på NAB for å treffe internasjonale kunder og

Det gjelder å få alt med seg! Deltakerne filmer ivrig mens showet til Vizrt pågår.

https://www.facebook.com/vizrt/videos/1129529470430717/

Et høydepunkt: Bob Woodruff, ABC News Correspondent mottar NAB Distinguished Service Award.