Future Week Oslo: De unge – hvordan når vi dem?

Les mer

Limited Capacity seats available!

When

7. June.

Time: 13:00 - 14:30


What

Hvordan når vi egentlig de unge voksne med journalistikken vår? Dette er fortsatt en av bransjens store og uløste problemer. Er det teknologi som er løsningen, eller nye former for historefortelling som skal til? Eller en kombinasjon av begge?

Flere mediehus har gjort spennende eksperimenter for å nå den unge og høythengende målgruppen, og i denne sesjonen for vi møte et knippe av dem.

Arrangementet ledes av Trine Ohrberg fra MBL.

DN: innsikt + teknologi + innhold = ung-suksess

TV 2: Reality Check – Slik kartla TV 2 unge forbilder
Havner realitykjendiser oftere på kant med loven enn andre?
Etter å ha dekket en rekke enkeltsaker der profilerte realitydeltakere sto tiltalt i alvorlige staffesaker, begynte TV 2s krimjournalister å kartlegge straffehistorikken til deltakerne i populære realityprogrammer med unge seere. Hvordan vektlegges straffehistorikk i castingprosessen? Og hvordan følges unge mennesker som over natten blir rikskjendiser opp? Disse spørsmålene ble starten på en omfattende kartlegging av et miljø som aldri før har blitt undersøkt systematisk i offentligheten. I denne sesjonen forteller journalistene bak prosjektet hvordan de jobbet for og med en ung målgruppe.

NRK: De unge nyhetsunnvikerne – slik når vi dem
18 prosent av unge mellom 16 - 24 år defineres som nyhetsunvikere ifølge Mediebarometeret sin nyeste undersøkelse. Hvorfor er det slik at de enten bevisst eller ikke bevisst leser nyheter, og hva kan vi gjøre for å treffe denne målgruppen bedre? Det skal redaksjonsleder og programleder Bahare Viken fra NRK Nyheter Ung svare på. Hennes redaksjon jobber til daglig med å treffe denne målgruppen på tvers av plattformer som Snapchat, nrk.no og podkast.

VG: Journalistikk i 3D
Beskrivelse: Med stadig høyere ytelse i datamaskiner og mobiltelefoner kommer muligheter for rikere presentasjoner. 3D er én retning, blant flere, som kan løfte formidlingsevne — og forståelse — for både gjenstander, landskap og tidsakser.



This event is a part of the Media City Bergen Future Week, a media and mediatech festival consisting of a number of research seminars, conferences, workshops, breakfast ­meetings, popup talks, entertainment, demos, presentations, debates, talks, and discussions. Save the dates 7 - 10 June, for Future Week 22, a week of inspiring events in Bergen, Oslo, and Stavanger.
 
Read more about Future Week here.
If you are interested in more events like this, you can sign up for our newsletter here.

Where

Ytring, Pressens hus
Skippergata 24
0154 Oslo

Les mer

Organizer

Media City Bergen